افزایش قند خون پس از غذا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 با مصرف مقادیر زیاد پروتئین

7 ژانویه 2016- با توجه به یک مطالعه جدید، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که 75 گرم یا بیشتر پروتئین مایع مصرف می کنند نسبت به کسانی که آب می نوشند مقدار قند خون بالاتری را تجربه می کنند.

محققان موسسه ی تحقیقات پزشکی هانتر و دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه نیوکاسل در استرالیا به ارزیابی تاثیر مصرف پروتئین به تنهایی بر مقدار قند خون پس از صرف غذا (postprandial) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1پرداختند.

27 کودک و بزرگسال در محدوده ی سنی 7 تا 40 سال که یا با پمپ انسولین و یا با تزریق روزانه ی انسولین تحت درمان بودند، در این تحقیق شرکت کردند.همه شرکت کنندگان دارای HbA1cکمتر از 8.5 درصد (69.4 میلی مول در مول) وBMI سالم بودند.

شرکت کنندگان پس از خوردن شام، که برای مقدار و نوع کربوهیدرات، چربی و پروتئین استاندارد شده بود، نوشابه هایی بصورت تصادفی چهار ساعت پس از صرف غذا بمدت بیش از هشت روز مصرف کردند.

آنها پنج نوشیدنی از  پروتئین جدا شده از آب پنیر یا پروتئین wheyحل شده در آب را با غلظتهای مختلف (با دوزهای  12.5، 25، 50، 75 و  100 گرم) به علاوه یک لیوان آب به عنوان کنترل و دو نوشیدنی 150میلی لیتری از گلوکز (حاوی 10 و 20 گرم گلوکز) بدون تزریق انسولین استفاده کردند. پس از آن شرکت کنندگان به مدت پنج ساعت ناشتا بودند. به منظور ارزیابی مقدار قند خون پس از صرف غذا از دستگاه نظارت مداوم بر گلوکز استفاده گردید.

شرکت کنندگان بین 3 تا 5 ساعت پس از مصرف 75گرم  یا 100 گرم نوشیدنی حاوی پروتئین آب پنیر، افزایش قند خون را تجربه کردند اما هیچ افزایش قابل توجهی در قند خون این افراد با مصرف دوزهای کمتر از 75گرم  پروتئین مشاهده نشد. مقدار قند خون در فاصله ی زمانی 180تا 300 دقیقه پس از مصرف نوشیدنی پروتئینی، بیش از فاصله ی زمانی 60 تا 120 دقیقه افزایش داشت.

محققان نتیجه گیری نمودند که پروفایل قند خون ناشی از مصرف مقدار زیادی پروتئین به طور قابل توجهی از نظر زمان افزایش قند خون و مکزیمم مقدار گلوکز(پیک گلوکز) و مدت زمان این بی ثباتی نسبت به مصرف نوشیدنی قندی (گلوکز) متفاوت است.

با توجه به دانش ما، این اولین مطالعه ی مستندی است که پاسخ قند خون پس از غذا را به مصرف پروتئین به تنهایی بررسی کرده است. نتایج این تحقیق به ما در درک تاثیر پروتئین بر مقدار قند خون و تغییرات آن در ساعات پس از مصرف غذاهای پروتئینی کمک کرده و شواهد بیشتری از نیاز به تزریق انسولین اضافی برای جبران افزایش دیر هنگام قند خون بدنبال مصرف پروتئین زیاد ارائه می دهد.

این یافته ها در Diabetic Medicineمنتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/isolated-dietary-protein-increases-postprandial-hyperglycemia-in-type-1-diabetes-patients,-study-reports-97628257.html